TiittaVaulos

Ihmisten vallankumous muuttaa politiikkaa pysyvästi

  • Ihmisten vallankumous ja uudet tarpeet
    Ihmisten vallankumous ja uudet tarpeet


Suomella on edessään mielenkiintoinen vaaliviikonloppu. Valta on siirtynyt ihmisille ja ihmiset todellakin käyttävät valtaansa. Kun jokin ei toimi, se takuuvarmasti muutetaan. Ja mieluiten nopeasti. Lopputuloksena syntyy yllättäviä jytkyjä. 

Elämme uutta aikaa, jossa valta on siirtymässä instituutioilta ihmisille.  Trumpit ja brexitit eli yllättävät käänteet ovat tulleet jäädäkseen. Ihmisten käyttäytymistä ohjaavat yhä vähemmän vanhat totutut kaavat tai yhteiset normit ja yhä enemmän ihmiselle itselle tärkeät teemat ja teot. Meno on välillä yllättävää, mutta ei huolta - se vaan kiihtyy.

Ihmisten vallankumous vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja kääntää asetelmat uuteen uskoon. Maailman talousjärjestö WEF ennustaa valtaosan kuluttajatoimialan yrityksistä olevan lähivuosina pulassa mikäli ne eivät herää muutokseen. Vain liiketoimintamalliltaan asiakaskeskeiset ja ihmisten tarpeisiin aidosti vastaavat yritykset selviävät seuraavasta vuosikymmenestä. WEF arvioi monen tällä hetkellä menestyvän yrityksen heränneen muutokseen aivan liian huonosti jos juuri lainkaan.

Myös länsimaiset puolueet elävät vielä pitkälti pää pensaassa. Muutokseen ovat vastanneet tehokkaimmin populistiset liikkeet, jotka tarjoavat nopeita ja helppoja ratkaisuja vaikeisiin ongelmiin. Juuri helppous ja nopeus ovatkin digiajassa vahvasti päärooliin nousseita tarpeita ihmisten monimutkaistuvassa arjessa. Lisäksi populistiset liikkeet ovat jo valmiiksi "kansan liikkeitä" antaen äänen ja vallan heillekin, joita muut ei kuule tai kuuntele. Usein tarjolla on myös paluu vanhaan hyvään aikaan. Se kiinnostaa ihmisiä monestakin syystä, myös koska me länsimaissa uskomme vakaasti maailman olevan menossa huonompaan, vaikka ilmastonmuutosta lukuun ottamatta iso suunta on kohti parempaa. 

Ihmisten vallankumouksen ei tarvitse kuitenkaan politiikassa tarkoittaa jatkuvia yllätyksiä, populismia tai "vanhaan hyvään aikaan" palaamista - oikeastaan suurimmat mahdollisuudet on juuri päinvastaiseen. Voimaantuneet ihmiset haluavat nimittäin rakentaa parempaa tulevaisuutta ja maailmaa - ei huonompaa. Monet korostuvista tarpeista ovat nyt myös jaettuja, yhdessä koettuja. Voimaantua voi yksinkin, mutta se on koukuttavin kokemus yhdessä. Länsimaissa kasvava osa ihmisistä ja etenkin milleniaalit hakevat elämäänsä myös yhä enemmän merkityksellisyyttä, merkityksellistä ja inspiroivaa suuntaa. 

Vanhat puolueet vastaavat monen mielestä tähän huuton vielä huonosti. Niiden pohjavire on maailmassa, jota ei enää sellaisenaan ole ja siksi monen on nyt vaikea löytää juuri itselle sopivinta puoluetta. Puolueilla on kyllä uuden ajan visioita, mutta ne jäävät helposti pinttyneen puoluerjargonin hampaisiin eikä vanhan pohjan päälle helposti synny uutta innostavaa kansanliikettä.

Liike Nyt syntyi sanojensa mukaan muuttamaan juuri tätä menoa. Se onkin aivan ihmisten vallankumouksen ytimessä antamalla vallan - ihan konkreettisesti - ihmisille. Monen on kuitenkin ehkä vaikea antaa ääntään liikkeelle, jonka seuraavista teoista ei voi mennä takuuseen. Puuttuu luottamus, tämän ajan tärkein valuutta. Lisäksi liikeellä ei tunnu olevan vielä selkeää yhteistä visiota. Ihmiset kuitenkin haluavat mennä parempaan tulevaisuuteen yhdessä - ei yksin. 

Ranskan Emmanuel Macronin 2016 perustama sosiaaliliberaalinen  La République En Marche! on toinen oiva esimerkki reaktiosta uuteen aikakauteen. Macron asettui uudeksi vaihtoehdoksi vanhoille puolueilla ja kansan "omaksi liikkeeksi". Hän sai presidenttiehdokkaana heti yli puolet ranskalaisista taakseen. Sittemmin Macronkin on kompastellut luottamuksen kanssa ja häntä on syytetty myös kyvyttömyydestä ymmärtää tavallisen ihmisen elämää ja tarpeita. Kummatkin näistä tässä ajassa suuria rikkeitä, ja siksi myös Macronin kannatus on romahtanut. 

Trumpin valinnasta tyrmistyneet demokraatit Yhdysvalloissa ovat niinikään heränneet. Puolueen vuoden 2020 presidenttiehdokkuuteen tähtäävät kandidaatit kisaavatkin nyt lähinnä siitä, kuka on lähimpänä kansaa. Perinteisen markkinointikampanjan sijaan he puhuvat ruohonjuurilikkeestä, jossa kansa on pääosassa. Lähes jokaisella onkin nyt oma "movement", jonka äänitorveksi he haluavat. Todisteeksi tästä moni heistä hakee myös kampanjarahoitusta suurlahjoittajien sijaan suoraan ihmisiltä - täysin uusi piirre sekin.

Uuden ajan politiikot saattavat siis jopa koittaa "ihmispestä" kampanjoitaan. Sekään ei tietenkään suoraan toimi, jos se ei ole totta. Voittaja on Suomessa ja Yhdysvalloissakin jatkossa mitä todennäköisemmin ehdokas, joka pystyy parhaiten linkittymään ihmisille juuri nyt aidosti tärkeisiin aiheisiin. Ja puhaltamaan lentoon sekä ihmiset että heitä voimaannuttavan tulevaisuuden vision.  
 

Viime hetken vinkit #eduskuntavaalit2019 ehdokkaille:

1 Kykene myös nopeisiin tekoihin komiteoiden sijaan 
2 Tuo selkeyttä. Älä siirrä tuskaa ihmisten hartioille
3 Tunne ihmiset - aidosti.
4 Älä koskaan petä ihmisten luottamusta
5 Älä pidä ääntä itsestäsi - anna ihmisille ääni
6 Näytä yhteinen innostava tie parempaan


#humanrevolution #newrulesofsuccess 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat